Naturens medel - Naturlig skönhet direkt från naturen!

Sömnproblem – det är inte naturligt att inte kunna sova

Sömnproblem drabbar många människor någon gång i livet. Det kan vara svårt att hantera och ofta leder sömnbesvär till just att man får svårt att somna, pånytt. Stressen i dagens samhälle spelar en stor roll och vår förmåga att hantera den bottnar mycket i om vi har kraft och ork att ta oss an pressen och stressen, alla förväntningar som vilar på våra axlar. För att man ska orka med allt behöver vi sova och vi behöver sova bra. Det betyder att vi behöver kunna somna gott om kvällen och sova en oroslös sömn i cirka åtta timmar. Det finns dem som kan sova kortare än så och ändå må bra och det finns de som behöver sova längre än så för att må bra, det vanligaste är dock åtta timmars sömn.Lejon har förmodligen inga sömnproblem

Jag har under perioder i mitt liv haft problem att somna, man ligger där och bara kan inte somna! Man är trött, verkligen helt slutkörd men ändå finner man inte ro och ligger och vrider och vänder sig. Det är många med mig som verkligen lider av dålig sömn. Jag har funnit några saker som gör min sömn bättre som jag vill dela med mig av.

Sömnproblem? Lite tips!

Om du har svårt att sova kommer här några tips på hur man ska göra för att sova bättre.

Fysisk aktivitet tröttar ut kroppen och gör att du sover bättre. Det är under sömnen som kroppen bygger upp dina muskler på nytt och fyller på dina depåer. Tröttheten efter fysisk aktivitet är ofta lugnande eftersom kroppen har fått möjlighet att göra av med uppdämnd energi.

Många som tränar tar ett kosttillskott som kallas ZMA vilket egentligen står för zink och magnesium och dessa kosttillskott innehåller även vitamin B6. Zink bidrar till normala nivåer av hormon som bygger upp kroppen, magnesium påverkar musklernas förmåga att slappna av och vitamin B6 hjälper till med hormonregleringen. Eftersom det är under sömnen som en stor del av återhämtningen och uppbyggnaden av kroppen sker ska detta kosttillskott tas innan du ska sova. Jag använder själv Core ZMA från Svenskt kosttillskott/Svensk hälsokost

Undvik blått ljus timman innan du ska sova. Blått ljus har du ifrån din tv, din surfplatta och din mobiltelefon. Det kan vara opraktiskt för många att stänga av all elektronik redan en timma innan sängdags men en enkel regel är att inte använda mobilen och surfplattan i sängen. En läsplatta går däremot bra!

Läs en bra bok! Ja, det är faktiskt avslappnande att läsa en gammal hederlig bok innan du ska somna. Det kan vara svårt att slita sig i och för sig men då får du visa lite karaktär, vilket jag har en del problem med…

Sömnproblem och alkohol är inte heller en bra kombination. Det är många, inklusive jag själv, som har svårare att sova eller får sömnrubbningar, efter att ha druckit alkohol. För egen del så somnar jag oftast ganska gott och snabbt men vid tre-fyra tiden vaknar jag med hjärtklappning, svettningar och vanligtvis lite ångest. Har jag väl vaknat så har jag väldigt svårt att somna om på natten.

Drick en kopp avslappnande te, gärna en timma innan du ska sova. Anledningen till det är att du ska slippa gå upp och kissa på natten! En kopp kamomillte är lugnande och rogivande. Det finns många olika teer så leta efter ett som du tycker om. Svensk hälokost har många goda! Tänk på att leta efter teer som är rogivande och utan koffein, i te kallas det ofta tein. Satsa på ett rött te, det saknar koffein och har dessutom en lugnande effekt.

Om du tar en titt på rummet du sover i, försökt ha det lite kallare i det rummet. Jag läste någonstans att vid cirka 24 grader är det för varmt och du riskerar att vakna, det är lite olika för olika personer men ungefär vid 24 grader går gränsen. Under sommaren kan det vara besvärligt om du har fönster där solen ligger på hela dagen, lösningen är så trist som att ha rullgardinen eller persiennerna nere hela dagen. På natten är det rullgardin ner också, se till att ha det helt mörkt.

Jag har under perioder använt mig av Valerina vid sömnproblem. Valerina klassas som ett läkemedel. Vänderot eller Valeriana är en medicialväxt som använts i minst tusen år för sin lugnande inverkan. Jag tog då två tabletter ganska tidigt på kvällen och sedan tre stycken en tid innan det var dags att sova. Titta noga på förpackningen och följ tillverkarens rekommendationer. Jag tyckte att det fungerade för mig och när jag väl upplevde att min sömn hade blivit bättre slutade jag och hade inga problem att sova utan dem. Det finns fler olika naturliga medel som kan hjälpa dig att sova bättre. Johannesört är ett sådant exempel och nu finns även det i tablettform vid namn Hypermin. Bodystore har ett sömnpaket där du får dels ett gott te men också ett valerinabaserat naturläkemedel som heter Dormiplant, det är lite större dos valeriana i Dormiplant än i Valerina.

Gå och lägg dig och gå upp vid samma tider varje dag, även på helgen. Ja det är tråkigt att gå upp tidigare än man behöver, framförallt när man är väldigt trött men det hjälper din kropp att följa ett mönster och hindrar dig från att vända på dygnet.

Det var tipsen jag hade till er, jag hoppas att det hjälper någon. Om du lider av av sömnproblemet under en längre tid kan det vara en idé att uppsöka läkare, det finns hjälp att få.

Vad är dina tips för att sova bättre? Hjälp dem som har sömnproblem! Jag ser fram emot din kommentar nedan!

Speak Your Mind

*