Naturens medel - Naturlig skönhet direkt från naturen!

B-vitamin – har du allt du behöver?

B-vitamin är tillsammans med c-vitamin en grupp av vattenlösliga vitaminer. Från början trodde man att de var ett och samma vitamin men man insåg snart att de åtta var vitt skilda separata ämnen. B-vitaminer är viktiga co-enzym. Det betyder att ett givet enzym inte blir aktivt innan det kan koppla ihop sig med exakt rätt b-vitamin. Utan dessa enzymer stannar ämnesomsättningen av.
De ämnen som idag anses vara b-vitaminer är

B1-vitamin (tiamin); viktig co-enzym vid förbränning av kolhydrater. Brist kan leda till matsmältningsproblem, inflammation av nerver, ryggskott och hudbesvär.

B2-vitamin (riboflavin); assisterar vid förbränningen av fett, protein och kolhydrater. Bra för hår, hud, naglar och ögon. Brist kan leda till spruckna läppar, blodsprängda ögon, rinnande ögon och apati.

B3-vitamin (niacin); viktig co-enzym vid förbränning av kolhydrater, fett och protein och är central för bildandet av hormoner. Kan sänka högt blodtryck och hög kolesterolhalt. Brist kan leda till sjukdomen Pellagra som ger inflammationer i huden, demens och i värsta fall döden. Mindre brister orsakar yrsel, sömnlöshet, irritation och illamående.

B5-vitamin (pantotensyra); är en del av co-enzym A som katalyserar förbränning av alla näringsämnen. Brist kan leda till kramp, oro, trötthet, utmattning, glykoskänslighet, lågt blodtryck och ledvärk.

B6-vitamin (pyridoxin); fungerar som co-enzym när aminosyror omvandlas och har en antihistamin och vätskedrivande effekt. Brist kan leda till problem med leder, anemi, allergier, kramper och åderbråck.

B7-vitamin (biotin); fungerar som co-enzym vid omsättningen av fett och proteiner. Inga kända problem vid brist.

B9-vitamin (folsyra); spelar en viktig roll vid celldelning. Brist kan leda till anemi, nedsatt produktion av vita blodkroppar och antikroppar, bristande mjölkproduktion och missfall.

B12-vitamin (kobalamin); fungerar som co-enzym vid omsättningen av proteiner och vid celldelning. Det används vid bildandet av blod och kan motverka leverskador. Brist kan leda till anemi, förvirring, trötthet, irritation, nedsatt koncentrationsförmåga och dåligt minne.

Det finns ett antal ämnen som inte anses leva upp till kraven för att vara vitaminer men som är nära besläktade.

Adenine (B4-vitamin).
Ergadenylsyra (B8-vitamin).
Orotsyra (B13-vitamin).
Pangaminsyra (B15-vitamin).
Inositol.
Aminosyran L-carnitine.
PABA.

B-vitaminerna är viktiga för ämnesomsättningen, huden och våra muskler och är även vitala för vårt immunförsvar och nervsystemet. B-vitaminerna samverkar för att skydda oss mot stress, depressioner, hjärt- och kärlsjukdomar och många andra allvarliga sjukdomar.

I dagens kost kan det vara svårt att få i sig tillräckligt med b-vitamin, framförallt folsyra, B6-vitamin och B12-vitamin. Eftersom vitaminet är vattenlösligt kan kroppen inte lagra några större mänger utan vi måste få i oss b-vitamin varje dag.

Upplever du att du har några av de nämna symptomen? Det kan vara så enkelt att du lider av b-vitaminbrist. Det skadar inte att testa med ett tillskott av detta vitamin!

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/0/a/0/naturensmedel.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Speak Your Mind

*