Naturens medel - Naturlig skönhet direkt från naturen!

B12 – Vitamin för ditt blod

Vitamin B12 kallas även för kobalamin eftersom det innehåller grundämnet kobolt. B12 är nödvändigt för celldeliningen och celltillväxten i kroppen och är viktig för funktioner i hjärna, nerver och ryggmärg. Kroppen behöver även vitamin B12 för att kunna bilda nya röda blodkroppar.

Om du känner dig hängig, deprimerad och trött kan det bero på brist på B12 vilket kan leda till allvarlig blodbrist som i sin tur kan leda till hjärtklappning och andnöd om du anstänger dig fysiskt. Andra symptom på brist kan vara att du tappar håret (håravfall) och att du blöder från tandköttet.

Förmågan att ta upp B12 försämras med åldern varför ett tillskott för de något äldre kan behövas. Även kvinnor i fertil ålder i samband med graviditet eller amning kan behöva ett extra tillskott. Även människor som tränar kan med fördel supplementera B12 då det hjälper kroppen att klara perioder av psykisk och fysisk anstränging. Det finns ingen risk att överdosera vitamin B12.

Vitamin B12 får man i sig  genom maten och är vanligt förekommande i  lever, kött, fisk, skaldjur, mjölk, ost och ägg. Slarvar man med maten kan man behöva extra tillskott av vitamin B12 och detta gäller också för veganer. B12 finns inte i växter men livsmedelsverkets undersökningar har visat att det kan finnas i jästa produkter framställda av växter, exempelvis soja, öl och vin, även alger kan innehålla vitaminet. Till exempel innehåller spirulina halter av B12 som är i samma nivå som de som finns i lever och njure. Innehållet är betydligt lägre i de jästa produkterna där de uppkommer med hjälp av mikroorganismer

Speak Your Mind

*